Papegaai leren spelen of speelgoed aan leren wennen
Hallo allemaal,
Ik zou graag tips willen voor het volgende...
Mijn opa heeft een Dubbele Geelkop papegaai tussen de 25 en 35 jaar oud. De papegaai heeft altijd veel aandacht gehad van mijn opa en oma. Af en toe had de papegaai takken in de kooi om de snavel te slijpen of om mee te spelen, speeltjes heeft ze nooit echt gehad. De laatste tijd zijn mijn opa en oma minder in staat Rico (de papegaai dus) evenveel aandacht te blijven geven, wat te merken is aan nors gedrag van de vogel (tot aan krijsen toe) en afstandelijkheid ten opzichte van mijn opa en oma.
Ik heb toen geopperd speeltjes te kopen, zodat Rico iets heeft om zich mee te vermaken nu mijn opa en oma hier minder toe in staat zijn en omdat het me voor de papegaai beter leek meer te doen te hebben. Daarop heb ik een aantal papegaaienspeeltjes besteld.
Mijn opa en oma zijn nu een maand of 2 regelmatig bezig de speeltjes te introduceren, maar tot nu toe met weinig succes. Ze hangen de speeltjes korte tijd aan de kooi, zodat Rico er kennis mee kan maken en ze hangen de speeltjes af en toe in de kooi zelf. Tot nu toe is Rico wel wat losser en vriendelijker geworden ten opzichte van mijn opa en oma, maar van de speeltjes moet ze nog niets hebben (dan zit ze zoveel mogelijk aan de andere kant van de kooi en weigert ze in de buurt van het speeltje te komen of te bewegen.
Nu kan ik me wel voorstellen dat het langer duurt haar aan nieuwe dingen te laten wennen, aangezien ze nooit echt speeltjes heeft gehad, maar ik weet niet of we er wel goed aan doen om de speeltjes op deze manier te introduceren (en of we uberhaupt wel speeltjes moeten introduceren, aangezien Rico het niet gewend is).
Graag zou ik dan ook tips krijgen voor mijn opa en oma, om hen verder te helpen... Alvast bedankt!