Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 06 sep 2010 07:05 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Papegaai leren spelen of speelgoed aan leren wennen 
Auteur Bericht
Kuiken

Bericht Papegaai leren spelen of speelgoed aan leren wennen
Hallo allemaal,

Ik zou graag tips willen voor het volgende...

Mijn opa heeft een Dubbele Geelkop papegaai tussen de 25 en 35 jaar oud. De papegaai heeft altijd veel aandacht gehad van mijn opa en oma. Af en toe had de papegaai takken in de kooi om de snavel te slijpen of om mee te spelen, speeltjes heeft ze nooit echt gehad. De laatste tijd zijn mijn opa en oma minder in staat Rico (de papegaai dus) evenveel aandacht te blijven geven, wat te merken is aan nors gedrag van de vogel (tot aan krijsen toe) en afstandelijkheid ten opzichte van mijn opa en oma.

Ik heb toen geopperd speeltjes te kopen, zodat Rico iets heeft om zich mee te vermaken nu mijn opa en oma hier minder toe in staat zijn en omdat het me voor de papegaai beter leek meer te doen te hebben. Daarop heb ik een aantal papegaaienspeeltjes besteld.

Mijn opa en oma zijn nu een maand of 2 regelmatig bezig de speeltjes te introduceren, maar tot nu toe met weinig succes. Ze hangen de speeltjes korte tijd aan de kooi, zodat Rico er kennis mee kan maken en ze hangen de speeltjes af en toe in de kooi zelf. Tot nu toe is Rico wel wat losser en vriendelijker geworden ten opzichte van mijn opa en oma, maar van de speeltjes moet ze nog niets hebben (dan zit ze zoveel mogelijk aan de andere kant van de kooi en weigert ze in de buurt van het speeltje te komen of te bewegen.

Nu kan ik me wel voorstellen dat het langer duurt haar aan nieuwe dingen te laten wennen, aangezien ze nooit echt speeltjes heeft gehad, maar ik weet niet of we er wel goed aan doen om de speeltjes op deze manier te introduceren (en of we uberhaupt wel speeltjes moeten introduceren, aangezien Rico het niet gewend is).

Graag zou ik dan ook tips krijgen voor mijn opa en oma, om hen verder te helpen... Alvast bedankt! :D

21 jul 2010 11:40 pm
Profiel E-mail
Moderator

Bericht Re: Papegaai leren spelen of speelgoed aan leren wennen
Het kan best een tijd duren vvordat Rico aan een fel gekleurd speeltje gewend is. Mee spelen, tja,misschien komt dat nooit.Hang een speeltje aan de buitekant en laat het hangen wie weet raakt Rico er alsnog in geintreseerd. Maar als hij gewend is om takken te krijgen kan je daar ook mee aan de slag. maak bv een schommel (triangel) van takken, of probeer speeltjes van hout.

22 jul 2010 06:27 am
Profiel
Gouden vleugeltjes

Ik kan niet zo goed uit je verhaal opmaken of Rico ook wel eens buiten de kooi komt/kwam. Als hij dat gewend is en goed te hanteren is buiten de kooi, zou je eens kunnen proberen om zijn aandacht te trekken door zelf enthousiast met het speeltje te gaan spelen. Dit zou je ook kunnen doen terwijl hij in de kooi zit en je vlak bij de kooi zit (wel in beeld).

Voor alles geld: Geduld. Als hij nooit goed geintroduceerd is met speelgoed zal hij gewoonweg niet weten wat hij ermee moet doen. Maak hem enthousiast. Het zijn sociale dieren dus meestal werkt het heel goed om hem nieuwsgierig te maken door er zelf mee aan de gang te gaan. Maar ook dit kan heel erg lang duren.

Als je hiermee aan de gang gaat, met Rico in of buiten de kooi, zorg dan dat je stopt vóórdat je zijn aandacht weer helemaal kwijt bent. Wanneer je zover bent dat hij het speeltje wil/durft aan te raken, laat dit even toe en trek dan een stukje terug. Een klein stukje maar, zo maak je hem nóg nieuwsgieriger. Laat het daarna iets langer toe etc. Vertrouwen moet opgebouwd worden. Dit geldt ook voor vertrouwen in speelgoed.

Begin zeker niet meteen met moeilijk, groot en fel gekleurd speelgoed. Dat kan hem afschrikken. Begin met de meest simpele speeltjes, zoals speeltjes met hout (in gewoon houtkleur) en touw, speeltjes met een belletje etc.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Succes!

22 jul 2010 10:46 am
Profiel E-mail
Kuiken

Ja, Rico is wel eens buiten de kooi gekomen, maar dat is alweer even geleden toen ze nog regelmatig onder de douche mocht. Nu zijn mijn opa en oma niet meer in staat de kooi mee te nemen naar boven, dus nu komt ze niet meer uit haar kooi...

Ik geef het aan mijn opa door, dan kan hij ermee aan de slag gaan! Ik heb van hem gehoord dat Rico nu wel een trappetje in haar kooi heeft en dat ze daar wel iets dichter bij in de buurt komt dan anders, maar dat het nog niet 'haar beste vriend' is :P

Maar met heeeeeeeel veel geduld kan Rico nog wel leren wat ze met speeltjes moet beginnen? Ik vind het persoonlijk zo vervelend dat ze nu zo weinig in haar kooi heeft om wat mee te doen en dat ze zich nu waarschijnlijk verveelt, nu mijn opa en oma haar minder aandacht kunnen geven...

28 jul 2010 01:15 pm
Profiel E-mail
Zilveren vleugeltjes

Zelf heb ik sinds anderhalve maand een grijze roodstaart van ongeveer 16jr.
Veel info heb ik niet over hem/haar gekregen behalve dat hij zelden uit de kooi kwam.
Tico vindt veel dingen eng,viel zelfs bijna van z'n stok toen ik gisteren een maiskolf aanbood.
Een maand geleden hebben we een nieuw hok en speeltjes gekocht.
Het enige speeltje dat hij had,een bel,hebben we uit het hok bovenop de kooi gehangen.
Daar klimt hij nu naar toe als het hok open staat.
De speeltjes begint hij sinds een weekje te onderzoeken en aan te knagen.
Aanbieden hielp hier niet maar met de tijd is hij kennelijk eraan gewend geraakt.

28 jul 2010 03:50 pm
Profiel E-mail
Site Admin

Als je geduld hebt en Rico kan interesseren in de speeltjes, o.a. door zoals Ilse al aangaf er ook zelf mee te spelen, dan kan ze zeker leren dat speeltjes leuk zijn. Ook is het altijd zoeken wat voor speeltjes vind Rico leuk. De een is actiever met acryl, de ander met papier, of hout enz.

Daarnaast kan je ook zelf dingen maken van bijv. een wc-rol. Doe daar wat lekkers in en sluit het vervolgens aan beide kanten af. Als je Rico de eerste paar keer laat zien wat je doet, dat ze ook het hapje ziet, dan gaat ze ook de link leggen om de rol te slopen om bij het hapje te komen.

De dubbel geelkop is meestal een slimme papegaai. Het kan even duren, maar je zal straks zeker vooruitgang gaan zien. Succes.

:edpop: April :edman: Iwan :edpop: Franka :edman: Frodo :gras5: Grijs :gras4: Rini :edpop:Lucky :edman: Sjakie

28 jul 2010 11:16 pm
Profiel E-mail ICQ
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]