Ik zag dat het laatste bericht over arabische gom uit 2008 stamt. Ik denk ik wakker het maar weer eens aan. Misschien dat nieuwe leden het nog niet kennen. Ik ben er laatst mee in aanraking gekomen via een gedragsdeskundige en trainer van papegaaien.
Arabische gom wordt gewonnen uit de acaciaboom en het is een natuurlijke lijm. Het wordt verkocht als poeder en als je er water aan toevoegd wordt het een soort smurrie die hard wordt als het opdroogt. Het wordt voornamelijk verkocht voor crea beas, handwerkers en kunstenaars omdat het schijnbaar goed te verwerken is als sculptuur. Het schijnt ook in cola en drop te zitten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_gomVoor de vogels moet je natuurlijk wel weten met welke middelen de gom geprepareerd is. Deze is via Pets-dream besteld (kan ook via Tinley) en is volledig geproduceert voor vogels.
Wat heb je nodig:
Een zakje gom poeder
Een schaaltje zaad (in dit geval papegaaienzaad voor onze BB)
Water
Een schaaltje om het in te mixen
Een vogelvriendelijke container, zoals een Barrel of Fun (voedingsspeeltje voor papegaaien, Legoblokken zijn voor parkieten te gebruiken)

Twee eetlepels poeder in het schaaltje

Water toevoegen. Hoe minder water hoe sneller het hard wordt.

En mixen maar. Ik heb lauw warm water gebruikt en heb klonters. Hoe warmer het water hoe gladder het mengsel.

Zaadjes erbij gooien

Hoe meer zaadjes je gebruikt, hoe minder gom ertussen zit, en hoe sneller het droogt.

Zoals al gezegd kun je het in een daarvoor bedoeld speeltje proppen zoals de Barrel of Fun

Maar in een goed schoongemaakte denneappel is het ook erg leuk!

[/color]